Yleistietoa

JOKILAAKSON REUMAYHDISTYS RY

Hyvät Reumayhdistyksen jäsenet!

Vuosi on jälleen vaihtunut ja alkaneesta odotamme aiempaa parempaa. Koronavirus rajoittaa edelleenkin elämäämme, mutta toivoa paremmasta on odotettavissa lähiennusteiden mukaan. Yhdistyksen toiminta on ollut vähäistä parin viime vuoden ajan. Alkaneelle vuodelle olemme suunnitelleet perinteistä toimintaa, uimahallin ja kuntosalin käyttöä, käsityökerhoa ja rajoitusten salliessa muuta yhteistä toimintaa. Jokainen omalta kohdaltaan päättää milloin lähtee mukaan. Yhdistyksen tapahtumat löytyvät kotisivuilta ja jäsenmaksun liitteenä tulevasta tiedotteesta sekä paikallislehti Vekkarista. Vuoden alussa järjestettiin aluevaalit – ensimmäiset laatuaan, joiden yhteydessä suoritettiin perinteinen Pieni ele-keräys. Talkoissa oli mukana myös yhdistyksemme jäseniä – suuri kiitos heille. Ensi vuoden alussa aloittavilta hyvinvointialueilta odotamme palvelujen säilyvän mahdollisimman lähellä ja riittävinä. Reumaliiton toimintateemana onkin tänä vuonna ”Sairaan hyvä hoitopolku”. Uskotaan tähän. Tilaisuuksissamme suosittelemme edelleen käyttämään maskeja, pitämään sopivaa turvaväliä ja käymällä rokottautumassa. Näin huolehdimme omasta ja toistemme terveysturvallisuudesta. Tulkaa mukaan joukkoomme, sillä vapaaehtoisuus vahvistaa!

Lea Hakanen

Yhdistyksen perustaminen

12.2.1974 klo 18.30 kokoontui 26 Jämsän seudulle suunnitellusta reumayhdistyksestä kiinnostunutta henkilöä hotelli Jämsän Ukon kabinettiin. Perustavasta kokouksesta oli ilmoitettu paikallisessa lehdessä ja kokouksen puheenjohtajaksi valittiin sen koollekutsuja Ilmari Forssell. Paikalla oli myös reumaliiton edustajana Heidi Pohjola, joka toimi kokouksen sihteerinä.

Ajatus yhdistyksen perustamisesta oli ilmeisesti virinnyt muutaman perustajajäsenen tavattua Reumasäätiön sairaalassa. Jämsänjokilaakso kuului tuolloin Jyväskylän Reumayhdistyksen ja Reumatoimiston piiriin, mutta reumaliiton edustajan alustuksesta virinneen keskustelun jälkeen voitiin tehdä yksimielinen päätös Jokilaakson Reumayhdistyksen perustamisesta. Yhdistyksen säännöiksi hyväksyttiin reumaliiton laatimat ns. yhdistyksen mallisäännöt, jotka tarkastelun jälkeen päätettiin hyväksyä toistaiseksi muutoksitta.

Perustavassa kokouksessa valittiin yhdistyksen puheenjohtajaksi Ilmari Forssell ja johtokuntaan Hellä Weijo, Aino Rajala, Saima Wilkman, Lauri Pakarinen, Veikko Nieminen, Helmi Valkama ja Kirsi-Marja Hietanen. Varajäseniksi valittiin Aira Martikainen ja Iida Salonen ja tilintarkastajiksi Aili Holma ja Auli Saarinen.

13.3.1974 pidetyssä järjestäytymiskokouksessa valittiin johtokuntaan vielä Eeva Hirvijärvi.

Kunniajäseneksi voi yhdistyksen hallituksen kokous kutsua henkilön, joka on erikoisesti ansioitunut yhdistyksen tarkoitusperien toteuttamisessa. Kunniajäseniksi on kutsuttu Aili Anttola, Eeva Hirvijärvi ja Ida Salonen v.1989, Aili Pöllänen v.1991, Irja Kivinen v.1999 ja Aino ja Pauli Nevalainen v.2016

-Lainaus historiikistä 1974-2004