Yleistietoa

JOKILAAKSON REUMAYHDISTYS RY

Hyvää alkanutta vuotta 2021!

Vuosi on vaihtunut ja luonut toivoa valoisammasta ajasta. Luonto on henkeäsalpaavan kaunis talvipuvussaan. Valo lisääntyy. Koronavirus uusine muotoineen kuitenkin rajoittaa elämäämme. Rokotusohjelma on saatu jo Suomessakin alulle ja toivomme sen auttavan jatkossa. Vielä meidän kuitenkin pitää ponnistella kasvomaskien, käsidesien ja turvavälien kanssa. Tapaamisia pitää rajoittaa. Yhdistyksen toiminta on ollut kohta vuoden minimissä, vain sääntömääräiset kokoukset on voitu pitää. Moni kärsii yksinäisyydestä ja masennuksesta. Fyysinen kunto rapistuu. Yritetään muistaa, että emme ole tässä tilanteessa yksin, tämä koettelee meitä kaikkia. Yhdessä me jaksamme. Voimme lähteä ulos lenkille tai soittaa ystävälle kuulumiset. Tilanteen rauhoittuessa yhdistyksemme tarjoaa entiset toimintamuodot jäsentemme käyttöön. Vekkarista voitte lukea tapahtumatiedotteet ja yhdistyksen kotisivuilta ja facebookista löytyy hyödyllisiä yhteystietoja. Yksi asia muuttui tämän vuoden alusta: Yhdistyksen jäsenmaksun lähettää Suomen Reumaliitto ja se maksetaan Reumaliiton tilille (huomaa uusi tilinnumero). Voimia meille kaikille!

Lea Hakanen

Yhdistyksen perustaminen

12.2.1974 klo 18.30 kokoontui 26 Jämsän seudulle suunnitellusta reumayhdistyksestä kiinnostunutta henkilöä hotelli Jämsän Ukon kabinettiin. Perustavasta kokouksesta oli ilmoitettu paikallisessa lehdessä ja kokouksen puheenjohtajaksi valittiin sen koollekutsuja Ilmari Forssell. Paikalla oli myös reumaliiton edustajana Heidi Pohjola, joka toimi kokouksen sihteerinä.

Ajatus yhdistyksen perustamisesta oli ilmeisesti virinnyt muutaman perustajajäsenen tavattua Reumasäätiön sairaalassa. Jämsänjokilaakso kuului tuolloin Jyväskylän Reumayhdistyksen ja Reumatoimiston piiriin, mutta reumaliiton edustajan alustuksesta virinneen keskustelun jälkeen voitiin tehdä yksimielinen päätös Jokilaakson Reumayhdistyksen perustamisesta. Yhdistyksen säännöiksi hyväksyttiin reumaliiton laatimat ns. yhdistyksen mallisäännöt, jotka tarkastelun jälkeen päätettiin hyväksyä toistaiseksi muutoksitta.

Perustavassa kokouksessa valittiin yhdistyksen puheenjohtajaksi Ilmari Forssell ja johtokuntaan Hellä Weijo, Aino Rajala, Saima Wilkman, Lauri Pakarinen, Veikko Nieminen, Helmi Valkama ja Kirsi-Marja Hietanen. Varajäseniksi valittiin Aira Martikainen ja Iida Salonen ja tilintarkastajiksi Aili Holma ja Auli Saarinen.

13.3.1974 pidetyssä järjestäytymiskokouksessa valittiin johtokuntaan vielä Eeva Hirvijärvi.

Kunniajäseneksi voi yhdistyksen hallituksen kokous kutsua henkilön, joka on erikoisesti ansioitunut yhdistyksen tarkoitusperien toteuttamisessa. Kunniajäseniksi on kutsuttu Aili Anttola, Eeva Hirvijärvi ja Ida Salonen v.1989, Aili Pöllänen v.1991, Irja Kivinen v.1999 ja Aino ja Pauli Nevalainen v.2016

-Lainaus historiikistä 1974-2004